fredag den 1. juli 2011

Sommer dufte

Vejret skifter, det er varmt, og man nyder, at nu er det sommer.
Så blæser der en kold vind op, der kommer et par byger og temperaturen daler næsten 10 grader. Det blæser meget i år, synes jeg.
Med blæsten/vinden kommer der dufte eller i uheldige stunder lugte - vi kan følge med i, at det omkring os grilles, at der er slået græs eller at et træ, en busk blomstrer.
Sætter vi pumpen igang i bassinet, lugter det første vand råddent en ganske kort tid. Det er sikkert vandet, der har stået i beholderen natten over. Går jeg i min skov, er der steder, der "dufter" meget af gran - jeg lukker øjnene og må tilstå, at jeg drømmer mig et helt andet sted hen.
Dufte og lugte kan sende en' på rejser ud i verden og langt tilbage i tiden.
Der er den tætte duft/lugt af mad, der kan få mig til at være tilbage på Store Klint, til at være barn, et sted mellem hotellet, cykelstalden og køkkenet - jeg kan næsten høre larmen af pander og gryder, den blander sig med en summen, stemmer, biler - mennesker.
Jeg kan også rejse tilbage til den eneste gang jeg var på Tenerife.
Marts, ikke super heldige med vejret. En dag var der grill ved poolen. Den scene dukker af og til op ved en ganske bestemt mad"duft", meget stemningsfuld og hyggelig.
Stegt fisk - så er jeg i Norge, ca. 16 år. Det er sommer.
Jeg er "på landet" på Toreide min morfars ø. Det er faktisk ikke en ø, erfarer jeg senere. Da vi kun kan komme der ud via vandvejen, kalder vi det på det tidspunkt en ø.
Der var dengang et stort hovedhus, med koldt vand inde. Wc var et Lokum et stykke fra huset, alle benyttede. Døren stod åben til den skønneste udsigt ud over Bjørnefjorden. Der var "Hønsehuset" som var blevet omdannet til "Elsero", min ene tantes hus, og så var der Bådehuset. Der boede min anden tante med sin familie, i lejligheden ovenpå.
Engang havde været en ko og en gris fortalte Bedstefar (måske også under krigen). Knut viste mig senere et sted, ganske småt, de kaldte en mark. Høstede vist hø. Jeg forestiller mig, at det har været fiskeri man levede af i sin tid. Bedstefar havde købt det som landsted. I dag er der lavet meget om, nu er det Knut, der bebor et nyt hovedhus med alle faciliteter - og han samler familien omkring sig sommeren igennem.
Bedstefar tog ud på fjorden i robåd og fiskede sent om aftenen. (lyse nætter) Når han kom ind igen, ordnede han fisken og hængte den op på søm i kælderen under huset. Næste morgen duftede der af stegt fisk, det var til morgenmaden. Den friske fisk fra natten før var skåret i stykker, som blev vendt i mel med salt og peber og stegt i smør - tænderne løber næsten i vand nu.
Sommerferie i Norge.
Ved lugten af det rådne vand, er jeg tilbage hos min "bedste skolelege veninde". Hendes forældre havde en gård. Gården hed Kongsbjerg. Opkaldt efter stedet hvor den lå i nærheden af.
Jeg tror aldrig, at det egentlig gik op for mig, at familien faktisk ikke var særlig velstillede. At tingene kunne være anderledes. Jeg var vel 8 år, da jeg begyndte at komme der.
Vi benyttede altid døren ind til køkkenet, og der var lige til venstre indenfor døren, en stor vask af jern. (hjemme var de endnu større i "opvasken" på Store Klint) Det var fra denne vask, den sure rådne lugt kom. Det hele var meget primitivt, der var koldt vand inde, husker ikke om det var en håndpumpe ( fornemmer det bare).
Der var intet afløb til kloak, kun et rør ud gennem muren til en rende hvor vandet kunne løbe væk. På varme sommer dage stank det, både ude og inde.
Al form for vask foregik i køkkenet, hvor varmekilden var komfuret, der var ikke noget badeværelse eller andre steder med vand. Wc, var et lokum ude i forbindelse med stalden. Primitivt og enkelt. Det er tilbage i "Matador" tiden. Jeg trivedes godt, når jeg besøgte Helen, vi fik lov til at lege og være med fx. i høsten. Her får duften af tørt varmt halm mig til at tænke på marken, med det gyldne halm. Det der skal hjem til gården på en hestetrukken vogn, som vi får lov at køre med på. Helens hår var korn gylden, hun havde i små fletninger, en fantastisk farve. Mit var mørkt brunt, og det var kort klippet pagehår.
En lugt af spegesild, en stram lugt,der får mig til at huske kælderen hos en veninde i Stege.
Der var købmandsforretning ovenpå, kælderen fungerede som lager til fx. tønden med spegesild. I vaskekælderen var der en bruser og wc, der var altid en stram lugt af sild, petroleum m.m.
Det gjorde at jeg hellere gik hjem, end besøgte toilettet hos hende. Vi var i mange år rigtig gode veninder, havde også venindering, vi var sammen i København og jeg var med til hendes bryllup.
Så gled venskabet ud med børn .... mødte hinanden engang senere i en forretning i Vordingborg.
Min mors hus duftede på en helt speciel måde, især på varme dage.
En duft der hang ved tekstilerne. Jeg møder ind imellem duften, nybagt brød, sæbe, ny vasket tøj .... og så tænker jeg på huset, sommeren i Klintholm Havn. Lugten af fernis - det er Store Klint 1. maj. Brun sæbe med salmiak kunne være køkkenet - men jeg bruger det også -
Lugten af råddent tang, Kalvehale ved Mønsbroen eller broen ud til barndommens badeanstalt i Stege med udløbet fra Sygehuset.
Duften af frisk tang og hav - så er jeg ved stranden på Møn. Egentlig nedenfor Klinten, men det kan også være ved havnen.
Graner i regn, sommerregn dufter - Nestun på vej fra Bergen til Ny Paradis, der kom lige en byge.
Er jeg i Bergen, lukker op for det varme vand, har vandet en helt egen duft.
Jeg er straks tilbage i en meget tidlig barndom. Det mærkelige vand.
Jeg havde glemt det - var rejst/sendt alene til Bergen, blev hentet på toget af en fremmed, og skulle bo hos hende nogle dage (til familien kom hjem fra landet), da jeg skulle vaske mig, ville jeg gøre det godt. Jeg tog sæbe på vaskede og ville skylle af. Det skummede og skummede lige meget hvor meget jeg skyllede. Jeg var slet ikke vant til det bløde vand.
Dufte af Lavendel - jeg mindes en festlig DAME Tante Hansi fra Hamburg. Også de minder er sommer, jeg var på ferie der, og kom i Hagenbeck Tierpark. Hun kom til Møn. Hun fortalte, hvorfor min mor havde navnet kælenavnet Kater.
Der er mange flere erindringsbilleder fremkaldt at sommerdufte.
De fleste er gode og jeg nyder at tænke tilbage, derfor er det ofte på de varme dage at dag drømmene stiller sig i kø. Også lyde fremkalder billeder.
I dag er luften kølig, bliver det regn kommer der måske en dunst af gylle, der er blevet høstet græs.
Det er tid til at tænke på de velduftende krydderurter, lavendel er i fuld fluor og skal tages inden regn.